Adwokat Warszawa - Kancelaria Adwokacka

Blog

Adwokat Zbigniew Roman

Zakażenie bakteryjne w szpitalu? Zgłoś się po odszkodowanie!

Polacy są coraz bardziej świadomi swoich praw i coraz chętniej z nich korzystają. Jednymi z najrzadziej wykorzystywanych są prawa do odszkodowania w przypadku błędów medycznych.

Dlaczego nie zgłaszamy się po odszkodowanie?
Większość ze „zwyczajnych Polaków” ma poczucie, że w walce z urzędami oraz instytucjami państwowymi, w tym również z jednostkami służby zdrowia, nie mamy szans. Instytucje tego rodzaju mają swoich prawników, którzy z pewnością udowodnią, że nie mamy racji. Ponadto w przypadku problemów ze służbą zdrowia często rezygnujemy dlatego, aby nie mieć w przyszłości trudności ze znalezieniem odpowiedniej opieki medycznej. Nie warto jednak tego robić. Należy wiedzieć, że nie tylko pracowników opieki zdrowotnej chroni polskie prawo. Także pacjenci mają długą listę uprawnień, z których warto korzystać.

Błąd medyczny – co to takiego?
Pod hasłem „błąd medyczny” rozumiemy zazwyczaj nieudaną operację, pozostawienie w organizmie pacjenta narzędzi albo doprowadzenie do poważnych konsekwencji zdrowotnych na skutek złej diagnozy. Warto jednak wiedzieć, że błędy medyczne mogą być również mniej spektakularne. Jednymi z częściej występujących błędów są zakażenia wirusowe i bakteryjne, do których dochodzi podczas zabiegów wykonywanych w jednostkach służby zdrowia. Wśród chorób jakimi można zostać zarażonym w szpitalach, laboratoriach czy przychodniach są m.in. wirusowe zapalenie wątroby typu C, zakażenia bakterią gronkowca lub HIV. Wiele z tych chorób rozwija się powoli i ich objawy pojawiają się po kilku tygodniach a nawet miesiącach. Niektóre zakażania są łatwe do wyleczenia, ale duża część z nich powoduje schorzenia, których leczenie jest bardzo kosztowne i długotrwałe.

Jak wywalczyć odszkodowanie?
Jeśli doszło do błędu medycznego, także zarażenia wirusem lub bakterią chorobotwórczą, należy walczyć o należne odszkodowanie. W zależności od okresu, jaki minął od zarażenia są dwie drogi zgłaszania szkody i starania się o odszkodowanie:

1. Jeśli od dnia zdarzenia nie upłyną rok, wówczas roszczenie należy kierować do Wojewódzkiej Komisji ds. Orzekania o Błędach Medycznych odpowiedniej do województwa, na terenie, którego znajduje się jednostka służby zdrowia.

2. Jeśli od dnia zdarzenia upłynął czas dłuższy aniżeli 12 miesięcy wówczas roszczenia należy kierować bezpośrednio do jednostki opieki zdrowotnej lub do ubezpieczyciela wskazanej jednostki.

Jakie dokumenty należy przygotować?
Chcąc uzyskać odszkodowanie z powodu błędu medycznego należy złożyć wniosek do jednej z wyżej wskazanych instytucji. Wniosek może złożyć w swoim imieniu pacjent albo jego przedstawiciel ustawowy. W dokumencie powinny znaleźć się:

1. dokładne dane personalne pacjenta;
2. dane adresowe jednostki medycznej, w której doszło do błędu;
3. dokładny opis błędu medycznego;
4. wysokość żądanego odszkodowania;
5. dokumentacja medyczna z placówki, w której doszło do popełnienia błędu;
6. dokumentacja medyczna potwierdzająca leczenie powikłań związanych z popełnianiem błędu medycznego.

W przypadku dużej części roszczeń dotyczących błędów medycznych dochodzi do ugody między pacjentem a jednostką medyczną i odszkodowanie zostaje wypłacone w żądanej wysokości lub wynegocjowanej podczas ugody. Jeśli jednak nie uda się wynegocjować odpowiednich warunków, wówczas sprawa o odszkodowanie może zostać skierowana do sądu.

Czy konieczny jest prawnik?
W przypadku składania wniosku z roszczeniem nie ma konieczności posiadania pełnomocnika prawnego. Niemniej, warto zgłosić się do kancelarii prawnej w celu uzyskania dokładnych informacji dotyczących procedury dochodzenia swoich praw. Wsparcie prawnika jest też bardzo przydatne w trakcie negocjowania warunków ugody a także podczas ewentualnej sprawy sądowej. W takich przypadkach pomoże na pewno nasza kancelaria prawo karne Warszawa.

« powrót do listy artykułów