Adwokat Warszawa - Kancelaria Adwokacka

Adwokat Zbigniew Roman

Umowa o pracę na czas określony - co się zmieni w 2016 roku?

Umowy o pracę na czas określony zawsze były lepszą opcją aniżeli umowy zlecenia, niemniej sprawiały, że pracownik nigdy nie mógł być pewny co będzie po jej zakończeniu. 22. lutego wchodzą w życie przepisy wprowadzające nowe regulacje dotyczące tych umów.

Określenie czasu trwania umowy
Dotychczas pracodawca mógł podpisywać nieograniczoną ilość umów na czas określony ze swoim pracownikiem. Od lutego ma się to zmienić. Teraz pracownik może otrzymać jedynie trzy takie umowy – czwarta automatycznie podpisywana jest na czas nieokreślony. Aby pracodawca nie nadużywał umów na czas określony a z drugiej strony pracownik miał pewność stałości zatrudnienia wprowadzono również ograniczenie czasowe dotyczące takiej umowy. Pracownik nie może być na umowie terminowej u jednego pracodawcy dłużej niż 33 miesiące. Okres ten liczy się sumując wszystkie podpisane umowy na czas określony z wskazanym pracodawcą. Jeśli okres świadczenia pracy będzie dłuższy – umowa automatycznie zmienia się na umowę bezterminową.

UWAGA!
Nowe zasady dotyczące umów o pracę na czas określony nie obowiązują w przypadku:

• zastępstw;
• prac sezonowych i dorywczych;
• pracy w placówkach zagranicznych;
• stanowisk kadencyjnych.

Wypowiedzenie umowy o prace na czas określony
Nowe przepisy regulują również kwestię wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony. Od lutego 2016 r. okres wypowiedzenia będzie taki sam dla umów terminowych i bezterminowych. W przypadku umowy zawartej na okres krótszy niż 6 miesięcy okres wypowiedzenia wynosi dwa tygodnie. W przypadku umów zawartych na pół roku i więcej – okres wypowiedzenia wynosi miesiąc. W przypadku zatrudnienia, przez co najmniej trzy lata okres wypowiedzenia wydłużony jest do trzech miesięcy.

Warto też podkreślić, że w okresie wypowiedzenia pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia i świadczeń socjalnych. Zasada ta obowiązuje zarówno w wypadku umów zawieranych na czas określony jak i na czas nieokreślony.

Nowe przepisy prawne lepiej chronią pracowników i prowadzą do zwiększenia pewności zatrudnienia. Warto o nich pamiętać podpisując kolejną umowę o pracę na czas określony.

« powrót do listy artykułów