Adwokat Warszawa - Kancelaria Adwokacka

Blog

Adwokat Zbigniew Roman

Zmiany w systemie doręczeń pism w postępowaniu cywilnym

W dniach 1 kwietnia i 8 września bieżącego roku wejdą w życie zmiany dotyczące doręczania pism w postępowaniach cywilnych. Między innymi zmianami pojawi się możliwość składania dokumentów za pośrednictwem internetu. Dzięki czemu wiele procedur zostanie znacznie przyspieszonych.

Podstawa prawna zmian
Zmiany wchodzące w życie w kwietniu i wrześniu wynikają z dwóch ustaw, które zostały uchwalone w ubiegłym roku:

1. ustawy z dn. 15 stycznia 2015 roku o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw;
2. ustawy z dn. 10 lipca 2015 roku o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (ustawa wprowadzająca formę dokumentową czynności prawnych).

Cel wprowadzanych zmian
Głównym celem wprowadzanych zmian jest usprawnienie doręczania pism w postępowaniach cywilnych i opiera się na utworzeniu systemu teleinformatycznego pozwalającego na płynny przepływ korespondencji między uczestnikami postępowania i sądem.

Wprowadzane zmiany
Zgodnie z ustawowymi zmianami ma powstać aplikacja nosząca nazwę „Elektroniczne Biuro Podawcze”. Z założenia ma ona funkcjonować podobnie do już istniejącego systemu „Elektroniczne Postępowanie Upominawcze” – z pomocy, którego korzysta e-Sąd w Lublinie podczas rozpatrywania spraw upominawczych. Każdy, kto będzie chciał skorzystać z nowej aplikacji będzie musiał założyć na niej konto, które pozwoli na sprawną komunikację z sądem.

Termin wejścia zmian w życie
Zgodnie z nowo uchwalonym prawem, wszystkie sądy będą musiały umożliwić wnoszenie pism procesowych drogą elektroniczną za pomocą nowej aplikacji w terminie do 3 lat od wejścia w życie nowych przepisów – czyli do 8 września 2019 roku.

« powrót do listy artykułów